sâmbătă, 20 februarie 2010

PLM Magazine: revista online de fashion, asezonata cu literatura

Tocmai ce am terminat discutia cu George Enache, sa-l numim redactor sef, publisher & more al PLM Magazine - revista de fashion. L-am chinuit pret de o ora si un pic in zona de nefumatori a Galleron - cum eu sunt mai sensibil la tigara in perioada asta.
A[m] vorbit mult despre revista online pe care o scoate, PLM Magazine, pe teme variate: concept, colaboratori, public tinta, costuri, perspective etc. Am atins fireste si subiectele care ma obsedeaza lately, criza presei tiparite si greutatea de monetizare a online-ului.
Am discutat despre alegerea tematicii primului numar al PLM, The naked issue, cu tinta masculina. Nuditatea barbateasca, ilustrata prin imagini vag sugestive (cateva doar din cele circa 130 ale revistei) este aproape subiect tabu in presa romaneasca, supra-saturata de nuditate feminina. Motiv pentru care PLM a decis sa rupa acest tabu si sa ofere altceva
A, si sa nu credeti ca PLM inseamna ceva vulgar. Ci doar "plecat la magazin", explica George. Sigur ca da ;) Pe langa fashion, deci multa imagine, PLM cuprinde si texte, inclusiv literatura originala. Scopul declarat al revistei este sa promoveze numele mai putin cunoscute, oamenii talentati care nu au acces la print.
Ar fi multe de rezumat, insa interviul este in pregatire pentru joia viitoare - va fi publicat in pagina Multimedia a revistei Observator cultural, precum si pe site-ul publicatiei. Iar marti voi pune pe blog o bucatica din discutia cu George.
Intre timp, rasfoiti revista PLM, este super-misto, este gratis, este online.

vineri, 19 februarie 2010

Hotule! Iei muzica, filme si soft de pe net? Alternative ieftine/ gratis

Am obosit incercand sa conving lumea din jurul meu ca a copia muzica, filme ori software de pe net, fara acordul proprietarului, este HOTIE/ este FURT ordinar.

Nu este nicio diferenta intre a intra intr-un magazin si a fura cd-uri ori dvd-uri si a copia acelasi continut, ilegal, de pe net.

Argumente stupide de genul: "dar toata lumea face asta" ori "nu are cine sa ma prinda" ma socheaza cand vin din partea unor oameni inteligenti - asa cum sunt mai toti aflati in jurul meu. Adica esti mai putin hot daca scade dramatic riscul de a fi prins? Hotul neprins, negustor cinstit - cum ar veni.

Bref, oamenii pe care ii cert au venituri medii si nu fac parte nici dintre needucatii de la care nu poti avea pretentii de morala. As vrea sa arat in acest articol care sunt alternativele legale/ ieftine de a avea acces la muzica, filmele si softurile dorite.

Muzica

De ascultat
De multe ori, muzica este copiata pentru a fi stocata pe computer si ascultata cu Winampul. Eu utilizez playlisturi cu melodiile favorite salvate pe YouTube, iar pentru melodii inrudite ca gen/ stil ascultam Last FM prin 2009. De asemenea, site-urile trupelor/ muzicienilor ori paginile lor de pe MySpace ofera acces la opera muzicala ce poate fi ascultata on-line.

De cumparat
Am cumparat numeroase CD-uri cu preturi speciale pentru Romania, de exemplu ultimul album Duffy, circa 30 de lei. Apoi, pe site-ul romanesc www.musicmall.ro se poate copia legal muzica si pretul unei melodii e de 0,9 euro fara TVA - deci un album cu 10 piese iese pe la 40 de lei.

Filme

Cinema
Exista varianta cinema, cu tot cu oferta Orange Film miercurea - de exemplu, am vazut cu doar 8 lei Dr. Parnassus.

joi, 18 februarie 2010

Traiesc ECO, dar nu exagerez. Ghid in cativa pasi comozi

Stiu ca este [inca] la moda sa fii ECO. Lumea ii califica fie drept fitosi pe ecologisti, fie drept dereglati pentru ca, nu-i asa, planeta oricum este dezechilibrata si noi nu putem face nimic.
De asemenea, o alta piedica in calea manifestarii unui spirit ECO este comoditatea. Vreau sa arat in acest articol cum putem avea si comoditate, si comportament ECO, fara a exagera.
Gunoi aruncat selectiv
Acasa am o galeata de gunoi, langa care se afla o punga mica in care arunc tot ce e plastic si hartie.
- plastic: folii de medicamente, tiple ale revistelor, cutii de iaurt clatite cu putina apa inaintea aruncarii [nu si cu Axion, am zis ca nu o dam in extreme], diverse recipiente etc.; cand merg sa reciclez, adaug sticlele de plastic puse intr-un colt si clatite o data cu apa - nu uit sa desurubez dopul si sa-l arunc separat!
- hartie: etichete, facturi, plicuri, ziare, reviste, ambalaje, prospecte si cutii medicamente, bilete etc.
- sticle: sunt puse intr-un colt si aruncate la containerul special cand se aduna in numar mai mare.
Mentionez ca nu arunc selectiv doar gunoiul din casa, ci rezerv un buzunar al gentii pentru gunoi curat tip ambalaj ciocolata, punga de covrigi si altele care se aduna cat ma aflu in oras/ la job.
NU ARUNC GUNOI PE STRADA. In masina, pe role sau pedestru, stau cu gunoiul in mana sau in buzunar, dupa caz, pana gasesc un cos pe strada. Ori il duc acasa la punga de reciclat, daca e cazul.
Electricitate - sa facem economie!
Acasa
Am pus becuri economice, neon la bucatarie si variator in locul intrerupatorului in camera.
Am ales produsele electrocasnice, frigiderul si cuptorul cu microunde, dupa criteriul clasa energetica A si apoi dupa firma producatoare.
Am setat monitorul sa se opreasca dupa 3 minute de nefolosire - de exemplu cand ascult muzica de pe un radio al iTunes si nu stau la computer setarea e binevenita.
Cand nu folosesc computerul, opresc dintr-un buton plasat pe prelungitor curentul care alimenteaza computerul, modemul, receiver-ul TV si altele.

miercuri, 17 februarie 2010

Time Out Bucuresti, inca o victima a crizei

Recent am publicat un articol in Observator cultural - Internetul, salvarea presei tipărite? - despre disparitia a o multime de titluri de ziare si de reviste romanesti, doar in ultimele luni! Am aratat ca nu mai exista mare lucru de vanzare la chioscurile de ziare, ma refer la printuri calde, iar revistele expuse zac cu lunile.
Intre timp, am aflat ca revista Esquire nu o duce prea bine si ca va aparea la doua luni, de Men's Health nu se mai stie mare lucru, desi este avansata luna martie pentru reaparitie, iar Time Out Bucuresti nu se mai distribuie la chioscuri, ci doar cu abonament la Ziarul financiar.
Incet - incet, chioscurile de ziare se vor desfiinta ori transforma in buticuri ordinare. Presa romaneasca va supravietui greu pentru ca nu este pregatita real pentru Internet - nu ma refer la site-uri care sunt in mare parte bine facute, ci la monetizarea lor. Lipseste curajul impunerii platii pentru continutul original on-line, iar acest lucru inseamna, pana la urma, tragerea obloanelor daca printul nu mai vinde, iar netul nu aduce bani.
Presa se muta degeaba online, daca nu face si bani din asta. Iar fara bani, scade calitatea articolelor, a continutului multimedia [cat e!], a site-ului prin lipsa investitiilor, iar in final ultimul text publicat va avea titlul 'Faliment'.
! Remarcati si titlul ironic de pe coperta Time Out Bucuresti, primul numar pe 2010 care apare in noile conditii, cu Z.F.: "Pe loc repaus!" Chiar ca!

Magazinul Nihil Sine Deo. De ce nu?

Nu mai surprinde pe nimeni denumirile amuzante ori stupide de-a dreptul uneori pe care le au magazinele din Romania. Admir de fiecare data cand trec pe langa Piata Domenii, magazinul de pariuri sportive Mozzart, am zarit pe Mihai Barbu buticul La Guzganul Portocaliu, dar azi am zarit climaxul buticelor.

Este vorba de magazinul din statia de metrou Stefan cel Mare, numit Nihil Sine Deo, care apartine, normal, societatii N.S.D. Vinde telefoane, huse si parca deodorante - de unde si Deo din numele firmei... 'Nimic fara deodorant'. Corect!


Foto: Ovidiu Draghia

marți, 16 februarie 2010

Ovidiu Draghia, autor de subiect la BAC-ul de romana?

Am o singura sursa pentru informatia urmatoare, insa promit ca miercuri sa o verific. Un cititor mi-a semnalat ca articolul meu Biblioteca Digitala Universala, publicat mai demult in revista Observator cultural, a fost anul acesta unul din subiectele la proba orala de limba si literatura romana.

Daca e asa, nu pot fi decat foarte mandru! Sunt de specialitate profesor de romana, am si predat putin, iar intr-o tara cu salarii decente probabil as fi fost la catedra acum.

Articolul meu semnala lansarea site-ului www.wdl.org, proiect mondial de strangere a literaturii umanitatii sub o singura umbrela web, si trecea in revista initiative on-line similare.

Iata comentariul postat de catre Mr.I la mine pe blog: "azi am dat proba orala la romana. si mi-a venit articolul dvs despre Biblioteca Digitala Universala... cred ca m am descurcat si am avut si noroc cu articolul dvs! stiati ca aveti un articol de al dvs la proba de BAC?"

UPDATE: Diriga a vorbit cu o profesoara de romana care a confirmat informatia. Ma simt foarte onorat de alegerea articolului meu pentru ilustrarea stilului jurnalistic.

luni, 15 februarie 2010

Esecul Google Buzz comentat in Observator cultural

Am scris pentru numarul de joi al revistei Observator cultural un articol despre Google Buzz si reactiile starnite de lansarea sa. Am explicat ce facilitati aduce si care ar fi scopul Google cu acest nou serviciu.

"Lansarea Google Buzz a surprins pentru că de obicei Google anunţă din timp proiectele la care lucrează şi pe care urmează să le lanseze. Este posibil chiar ca lansarea să fi fost grăbită şi serviciul netestat suficient, nu tehnic, ci uman, din punct de vedere al reacţilor posibile ale userilor. Astfel, imediat după ieşirea pe piaţă, Google Buzz a fost criticat pentru gradul scăzut de confidenţialitate a datelor userilor conectaţi. Iar setările pentru limitarea accesului la informaţiile personale erau greu accesibile.

De exemplu, la conectarea prin Google Buzz, este creată automat o listă de prieteni dintre cei cu care corespondăm frecvent. Datele noastre şi mesajul postat în Buzz era văzut nu doar de aceştia, dar şi de cunoscuţii prietenilor, oameni cu care noi nu avem de-a face, ceea ce a determinat Google să ia măsuri şi să facă mai vizibile opţiunile de limitare a accesului la informaţiile unui utilizator şi la mesajele sale."

Textul integral, din Observator cultural: Google Buzz, deja un esec?