vineri, 23 aprilie 2010

Europa și cenușa din capul ei

Am scris pentru Observator cultural un text despre criza provocată de norul vulcanic în Europa.

"[...] Marile companii aeriene acuză Eurocontrol, agenţia europeană responsabilă cu siguranţa traficului aerian, de măsuri exagerate, şi anume prelungirea duratei interdicţiei de zbor după trecerea norului cu cenuşă. Cîteva companii au efectuat zboruri-test, după trecerea norului, fără a avea călători la bord, şi au arătat că nu există nici un pericol pentru aeronave. Asociaţia companiilor aeriene din Europa face presiuni asupra Eurocontrol să analizeze de urgenţă situaţia creată de erupţia vulcanului islandez, atît în ceea ce priveşte potenţialul efect asupra avioanelor care efectuează zboruri, cît şi la nivel economic. Prin anularea a zeci de mii de zboruri, companiile au contabilizat pierderi de sute de milioane de euro în doar cîteva zile [...]"

Citește articolul in-extenso: Traficul aerian european, praf şi pulbere

miercuri, 21 aprilie 2010

Expo foto 3D, la Muzeul Cotroceni

Până pe 6 mai, poți merge la expoziția de fotografie 3D, Povestea unui palat: Cotroceni, a fotografului Mihai Moiceanu. Imaginile pot fi văzute cu ochelari speciali, similari celor pe care îi primești la cinema la filmele 3D.

Fotografiile surprind chiar Palatul Cotroceni. Evenimentul va fi deschis între 20 aprilie și 6 mai 2010. Mihai Moiceanu face parte din Asociația Artiștilor Fotografi din România din anul 1988.

luni, 19 aprilie 2010

Muzeul Aviației devine cartier de locuințe

Am scris recent pe blog despre vizita pe care am făcut-o într-o duminică la Muzeul Aviației din București. Zilele acestea, am aflat că Primaria Sectorului 2 are gânduri mari cu terenul pe care se află muzeul. Edilii ar dori să construiască acolo un cartier de blocuri. Nu e deloc clar ce se întâmplă cu muzeul, dacă rămâne sau va primi un alt amplasament. Redau mai jos unele argumente ale Asociației Aripi Românești care se bate ca muzeul să nu dispară.

"18 martie 2010.
20 de ani de la înființarea Muzeului Aviației și deja o să fie distrus. Toată istoria din acel Muzeu, toată istoria terenului pe care se afla Muzeul Aviației în acest moment… distruse!

Știați că pe terenul unde există muzeul, acum 95 de ani s-a înființat Aerodromul Pipera?

Știați că la 12 noiembrie 1920, de aici incep să funcţioneze primele curse aeriene internaţionale cu pasageri ale nou înfiinţatei companii aeriene Româno-Franceze CFRNA? Străbunica Air France și Tarom... Cu alte cuvinte, prima companie Aeriana Transcontinentala din Lume?

Știați că muzeul are în patrimoniu 4 colecţii şi 5 arhive documentare, cuprinzând in total peste 15.000 de titluri care au aparţinut pionierilor aeronauticii romaneşti şi mondiale, peste 20.000 de volume de specialitate, precum şi un parc cu 62 de piese muzeistice – aeronave, piese de artilerie, rachete antiaeriene, radare.

Știați că cele mai valoroase colecţii ale muzeului sunt:
- Aurel Vlaicu - obiecte personale, documente, brevete, scrisori, fotografii originale, mască mortuară.
- Henri Coandă - colecţie unică în lume, cuprinzând 80 de colete doar în parte cercetate, diplome, pliante, fotografii, stenograme, insigne, manuscrise originale, scrisori, obiecte personale..."

Citește mai multe pe forumulul Asociației Aripi Românești

Citește articolul meu vechi despre muzeu și vezi Galerie foto cu Muzeul Aviației