vineri, 30 octombrie 2009

Fir-ati ale dracu de ciori imputite! Unde esti tu Antonescule sa-i omori pe tigani?

Este ca v-am atras atentia cu un asa titlu tolerant si prietenos? Zilele astea vedem si auzim o campanie menita sa atraga atentia asupra laturii umane a tiganilor pe care ii desconsideram la pachet. Cu alte cuvinte, nu dam nicio sansa unui tigan care ar ajunge in apropierea noastra si instant ducem mana la geanta, la nas si ne incruntam scarbiti. Chiar daca [r]omul e curat imbracat, nu are nimic suspect ori miroase a parfum.

Eu si tiganii

Din pacate, am fost educat in spirirul urii fata de tigani, atat de raspandit in familia crestina romaneasca. Antonescu era evocat mai mereu cu nostalgie ca fiind panaceul problematicii tiganesti. In ceea ce ma priveste, nu am amintiri directe placute legate de etnia tiganeasca. In clasa intai am fost obligat sa stau cu un copil tigan in banca si am luat paduchi de la el - dovada clara ca toti sunt niste nespalati, nu-i asa? Iar peste ani, un grupulet de tigani mi-a ars cateva palme si mi-a furat ceasul si niste bani - toti sunt niste hoti, nu-i asa?

Cu toate aceste premise pozitive care intareau mesajul tolerant al familiei mele, m-am incapatanat, cand am inceput sa gandesc critic curricula servita de ai mei, sa nu ii bag pe toti in acelasi ceaun. M-am incapatant sa-i judec individual si astfel am reusit sa am cativa prieteni tigani, oameni isteti, curati, asemenea majoritatii as zice.

Expresii cu tigani

Pe partea lingvistica, va propun o inspectare a expresiilor/ situatiilor de limba care arata intoleranta majoritatii crestine romanesti fata de etnia tiganeasca.

- Nu fi tigan! - nu fi lacom, nu cere/ nu lua mai mult decat se cade;
- A se ineca ca tiganul la mal - sa ignoram cacofonia pentru sens: a esua chiar inainte de final, pe ideea, nu-i asa, ca tiganul e mai prost;
- Tiganul, tot tigan - folosit si cand nu e vorba de un rom, cu varii sensuri negative: nesimtitul, tot nesimtit etc.;
- Tiganie - mizerie, dezordine;
- Te dau la tigani - stim, da? amenintarea suprema pe care o lansau parintii asupra copilului obraznic;
- Murdar ca un tigan;
- Fura ca un tigan etc.

Articole reflexive

Am publicat pe Ziare.com, in urma cu un an si ceva, mai multe texte ale unui cititor tigan in care acesta povestea greutatile de adaptare si prejudecatile de care se loveste zilnic in comunitatea romaneasca in care locuieste. Iata linkuri catre doua din textele sale:

- Spuneti voi ce sunt: tigan, rom, roman, european sau nici una?
"[...] Si eu si sotia mea provenim din familii care au locuit in mijlocul romanilor. Sotia mea este invatatoare, iar eu sunt consilier juridic. Nici sotia si nici eu nu stim limba tiganeasca (nu zic romani ca nu stiu ce inseamna). Cam 95% din prietenii mei au fost romani si putini aveau obrazul sa-mi zica "tigane" in fata. In spate, tot asa imi spuneau, chiar daca in afara de faptul ca eram "tuciuriu" eram perfect ca si ei [...]"



- Romania are tiganii pe care ii merita, spune Gheorghe
"[...] Tiganul tot tigan ramane. Normal, nu poate deveni altul din punct de vedere etnic. El poate avea insa diferite cetatenii, indiferent care ar fi aceasta. Tiganul din Romania nu poate fi scos din contextul general in care traieste. Pot insa sa spun ca Romania si romanii au tiganii pe care ii merita, asa cum Spania are tiganii pe care ii merita. Spunea cineva foarte bine: de tiganii din alte tari (Italia, Germania, Franta etc.) sunt altcumva decat cei din Romania. Romania este profund bolnava, dupa cum si tiganii din Romania sunt la fel [...]"

- Mi-am amintit de un editorial publicat de mine pe Ziare.com: Rromii, produsul de export al Romaniei?

Curios sa afli mai multe despre tigani, dincolo de eventuale prejudecati? Intra pe www.sper.org.ro, unde sunt informatii despre campania "Cunoaste-i inainte sa-i judeci".

Un comentariu:

Anonim spunea...

ahhhh firar ai dracului ca ne-au facut de ras in toata lumea